2014. október 11., szombat

Süthető gyurma gyorstalpaló

Sziasztok!

Gondoltam, mivel nálam is a süthető gyurmával kezdődött minden, a blogot ezzel a bejegyzéssel avatnám fel. :)



A süthető gyurmákból több fajta/márka is létezik, de én mindig is kizárólag a FIMO gyurmákkal, termékekkel dolgoztam, mert ár-érték arányban, ez a legjobb.

A süthető gyurma annyiban különbözik a sima gyurmától, hogy sütéssel tartós, és szép eredményt érhetünk el. A FIMO-nál alapvetően három főfajta van: classic, soft, és effect.

Classic: keményebb a többi gyurmánál, ezért én nem sokat vettem ebből a fajtából.
Soft: mint ahogy nevében is benne van, puhább, és színei is élénkebbek.
Effect: ezek mindig valamilyen különleges színt/hatást birtokolnak, pl.: csillámos, sötétben világító, áttetszővé váló, stb.
További fajták még a Kids(=kifejezetten gyerekeknek), Air(=levegőn száradó) és Puppen(=bőr színek), valamint engem is újdonságként ért a FIMO professional.
FIMO soft színek


A FIMO még sok olyan terméket gyárt, ami segíti, könnyebbé, vagy épp szebbé teheti a készülő művet. Néhány ezek közül, a teljesség igénye nélkül:
- folyékony gyurma (=ezzel akár képeket is tehetsz a gyurmára, vagy gyurmával összekeverve "öntetet" tehetsz a gyurmasütidre)
- gyurma lakk (kisebb, nagyobb kiszerelésekben, selyemfényű, vagy fényes)
- csillámpor (arany, ezüst, bronz)
- metal leaf; leginkább a füst fóliához tudnám hasonlítani (arany, ezüst, vörös- és sárgaréz)
- gyurmanyomatok (hasonló egy szilikonpróbához)
- modellező szerszámok
- gyurmanyújtó gép
- nyújtó henger
- vágó pengék
- stb.
Aki többre kíváncsi, katt: http://www.staedtler.com/en/products/products-for-modelling-and-crafting/

Vannak még eszközök, amelyeket bármelyik hobbiboltban beszerezhetsz, és általában fontos kellékei a gyurmázásnak. Ilyen pl. az ún. szerelőpálca. Ezek 100Ft körüli összegbe kerülnek. Hasonlóan jól jöhet még a fémkarika, a pillanatragasztó, és persze láncok, kapcsok, bármi ami szükséges műved tökéletesítéséhez. Olyanok mint tű, kupak, vagy ilyen otthon talált dolgok is sok mindenre jók lehetnek.
Szerelőpálca

Néhány dolog a munka folyamatról:
- A gyurma felbontásakor még viszonylag jól kezelhető, de a későbbiekben érdemes celluxszal lezárni, és akár még folpackal is körbetekerni, hogy minél biztosabban el legyen zárva a levegőtől.
- A gyurmát a kéz melege szelídíti meg leginkább, de (nem jöttem rá) a hajszárító nagyon hamar kezes báránnyá teszi. Ne ijedj meg, ha a gyurma töredezik, porlik, ez sajnos velejárója, minél jobban felmelegszik, a kis darabokat összegyúrhatod.
- Fontos hogy a világosabb színeknél, főleg ha előtte erős színekkel dolgoztál előtte, hogy moss kezet, mert csalódás lehet, ha az amúgy kész művet, a fehér gyurmába ragadt koszok, szöszök borítják, vagy épp ha a fehér már nem is fehér hanem mondjuk rózsaszín.
- A gyurmákat elvileg 20-30 percig kell sütni, de ez nagyban függ a hőfoktól (ez 110°C) folyamatosan figyeld a sütőben levő gyurmát, mert ha esetleg füstöl, elszíneződik (személyes tapasztalat) akkor azonnal ki kell venni, de ezeket inkább ne várd meg. Nagyon extrém esetben (szintén saját tapasztalat) a gyurma szétfolyik, és megfeketedik; szabályosan odaég.
- A gyurmákat ne tárold műanyag dobozban mert (ez viszont nem velem fordult elő :P) a gyurma és a műanyag nem barátok, és megoldja a műanyagot. A legtutibb, ha a csomagolásában hagyod, és a fent említett módszereket alkalmazod.
- Fontos még, hogy megfelelő munkalapon dolgozz, különben a gyurma leragad. Nekem az áttetsző csomagoló papír vált be a legjobban. Persze vannak jobb módszerek, de ha gyors és otthon kivitelezhető megoldást szeretnél, ez a legjobb (szerintem). Régen sütőpapírt használtam, de nem volt az igazi, egyetlen előnye az volt, hogy meglátszottak rajta, hogy hol, melyik színnel dolgoztam, így nem lett a fehérből világos zöld. :)
- Gyurma vágásához megfelel egy jó kés, de kaphatóak külön erre pengék is, (én mini pengéket, az ebay-en vettem 10 darabot, 10$-ért ;) )
Egyenlőre alaptudnivalóknak ennyit szántam, későbbiekben módszereket, ötleteket rakok még fel gyurmázással kapcsolatban. :)

A bejegyzés végére pár általam készített gyurmalkotás, ami remélem ad nektek némi ötletet, és kedvet hogy belevágjatok. (Lehet hogy némelyeknek ismerősek a képek a kreativegyedi.blogspot.hu-ról, ez egy régebbi blog próbálkozásom volt, ami akkor még csak a gyurmákkal foglalkozott, szóval nem "loptam" őket.)

Jó szórakozást! :)
~Bogideas
Ez a kis üveg, biztos jobb kedvre derít. :)

A folyékony gyurma gyakorlati alkalmazása

A mintanyomó, és a csillámpor első használata, még anno

Első rendeléseim egyike

Egyik kedvenc sütis kitűzőm :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése